تبلیغات
عاقبت درس نخوندن
سیاست حفظ اسرار در وب



www.par30.co.cc

سیاست حفظ اسرار یا رعایت حریم خصوصی کاربران ؛ یکی از اولین مفاهیم که برای ورود به فضای سایبر با اون آشنا باشید !
به نظر من با تغییرات گسترده ای که در وب بوجود اومده و مطرح شدن بحث وب مفهومی و لزوم اتصال داده ها و اطلاعات با یکدیگر حریم خصوصی نیز در حال کمرنگ شدن است و فقط متولیان وب سایت ها و دارندگان اطلاعات ملزم به رعایت سیاست حفظ اسرار کاربران هستند اما در کنار لزوم رعایت حفظ اسرارتوسط وب سایت ها کاربران با توجه به تغییرات فضای وب نیز وظیفه دارند تا خود نیز در انتشار اطلاعات شخصی دقت کنند .

موضوع رعایت حریم خصوصی کاربران توسط وب سایت ها مانند گوگل و فیس بوک و غیره موضوع تازه ای نیست ولیکن به عقیده ی من ایراداتی که به عدم رعایت حفظ حریم خصوصی توسط سایتهایی مانند فیس بوک و گوگل و ماکروسافت و یاهو و دیگر شرکتها گرفته میشود صحیح نیست ؛ حریم خصوصی فارغ از قوانین دولتی جاری که در آمریکا و ایران و کلیه ی کشورها وجود دارد می بایست توسط کاربر رعایت گردد .
بخشی از لزوم سیاست حفظ اسرار مربوط به قوانین جاری هر کشور میشود به طور مثال دادگستری آمریکا درخواست اطلاعات از گوگل را ارائه می نماید که مشابه همین اتفاق در ایران توسط بلاگفا و پرشین بلاگ ؛ در فرانسه و سوئد و سایر کشورها نیز رخ میدهد و می بایست وب سایت ها قوانین جاری کشوری که در آن هستند را رعایت نمایند اگر در این زمینه ایرادی وارد است این ایراد به سیستم قضایی کشور مربوط می شود و گوگل و بلاگفا و امثالهم قادر به مقابله با قوانین جاری دولتی نیستند !

کاربران وب بدون استثنا در شبکه های اجتماعی عضو هستند ؛ در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک کلیه ی اطلاعات شخصی منتشر میکنند ، در توئیتر اطلاعات و علائق شخصی و رفت و آمدهای روزانه و اتفاقات روزانه را منتشر میکنند ؛ در سایت هایی مانند فرندفید و بالاترین به اظهار نظر میپردازند در وبلاگ خود درباره خیلی مسائل شخصی می نویسند و هنگامی که بواسطه عدم رعایت سیاست های حفظ اسرار شخصی دچار مشکل می شوند سایت هایی که در آنها متن و تصویر و غیره به اشتراک گذاشته اند را به مورد انتقاد قرار میدهند !

شبکه های اجتماعی و فضای سایبر مسلما دارای اشکلاتی در رعایت حفظ اطلاعات کاربران هستند ولی حداقل امکانات را برای حفظ حریم خصوصی کاربران در اختیار کاربران قرار داده اند به طور مثال شما میتوانید در فیس بوک دسترسی به پروفایل خود را برای کاربران غیر عضو ببندید ، در گوگل می توانید پروفایل خود را منتشر نکنید و ...

تا کنون گوگل مثلا اطلاعات کارت اعتباری کاربرانش را به صورت عمومی اعلام کرده ؟ تا حالا Paypal موجودی حساب کاربرانش را منتشر کرده ؟ تاحالا فیس بوک از عکس های خصوصی کاربرانش آلبوم درست کرده ؟

حریم خصوصی را کاربران در ابتدا باید رعایت کنند ، وقتی شما بدون مطالعه یک فرم I Agree میکنید باید اطلاع داشته باشید که مثلا گوگل در فرم ثبت نامش نوشته ممکن است در آینده از شما درخواست اطلاعات بیشتری نماید و شما ملزم به تکمیل اطلاعات خود هستید . ولی متاسفانه بدون مطالعه شرایط را قبول میکند و بعد از اینکه مثلا گوگل از شما درخواست اطلاعات شماره تلفن و غیره می نماید انتقاد میکنید که چرا گوگل از شما درخواست اطلاعات و شماره تماس شما را نموده است .
البته برخی اقدامات شرکت ها در راستای امن نمودن فضای اینترنت است که کاربران این موضوع را به ناامنی فضای وب تعبیر میکنند .

شما تا کلید خانه ی خود را در اختیار کسی قرار نداده اید به غیر از دزد کسی وارد خانه شما نخواهد شد ؛ دزد - هکرها - در فضای وب نیز هست ولی وقتی شما تمامی اصول امنیتی را رعایت کنید حتی دزد نیز نمی تواند به خانه ی شما دستبرد بزند

دانا بوید در کنفرانس وب 2010 در مورد سیاست های حفظ اسرار صحبت کرد که در یک پست بررسی اش خواهم کرد .
فارس نیوز درباره همکاری تنگاتنگ سیا و گوگل به نقل از الترنت

ارسال شده توسط : فرهاد در تاریخ : یکشنبه 19 اردیبهشت 1389 و ساعت : 05:58 ق.ظ
مرتبط با موضوع :