تبلیغات
عاقبت درس نخوندن
Facebook ؛ آری یا نه ؟



WWW.par30.co.cc

شبکه های اجتماعی و افول
در ابتدا کلا به شبکه های اجتماعی میپردازم و اینکه با توجه به شبکه های بزرگی که قبل از فیس بوک وارد شدن و هر کدام بنا به دلایلی کنار رفتند و یا دوران درخشان خود را نتوانستند تکرار کنند , یکی از نمونه های بارز شبکه های اجتماعی مای اسپیس بود که در حدود 2 سال سر و صدای زیادی به پا کرد و شرکت های خیلی بزرگی نظیر گوگل و ماکروسافت و یاهو برای تصاحب این شبکه دندان تیز کرده بودند ولی بعد از گذشت 2 سال از رخدادها و اخبار زیادی که در هول و هوش این وب سایت بود دیگر خبری نیست و شرکت هایی همچون ماکروسافت و گوگل که بشدت بدنبال این شبکه ی اجتماعی بودن دیگر تمایلی به مشارکت و سرمایه گذاری در این شبکه ی اجتماعی ندارن , مای اسپیس که در برهه ای جزء 3 وب سایت پرطرفدار آمریکا بود امروزه جایگاه خود را از دست داده است و به رده 11 سقوط کرده است .
نمونه های دیگر شبکه های اجتماعی اورکات بود که در زمان ورود خودش انقلابی به پا کرد و منجر به تحول عظیمی در شبکه های شد نیز بعد از 1 سال اوج دچار رکود عظیمی شد به نحوی که دیگر حتی بین 50 سایت اول آمریکا نیز جایگاهی ندارد و گوگل نیز هیچ برنامه ای را برای توسعه این شبکه در نظر نگرفت .

در این قسمت یکی از نکاتی که مورد توجه است تعاملات انسانی است ؛ تعاملات و ارتباطات بین افراد ( از جایگاه افراد عامه جامعه )  از حد کنونی خود فراتر نخواهد رفت و تنها شبکه های اجتماعی پیروز این میدان خواهند بود که دارای هدف خاصی باشند که نمونه ی این شبکه ها لینکدین است که با هدف جمع آوری متخصصین شکل گرفته است ؛ گرچه فیس بوک نیز با هدف ارتباط بین دانشجویان شکل گرفت ولی بعد از گذشت 1 سال کاملا با هدف اصلی شبکه فاصله گرفت .فیس بوک و وب سایت های تابعه ( وب رینگ )
فیس بوک چندی پیش اقدام به خرید سایت فرندفید نمود , این خرید 50 میلیون دلاری فیس بوک با هدف استفاده از شبکه های اجتماعی مبتنی بر رسانه های اجتماعی انجام شد تا کنون بدلیل بی توجهی مدیران فیس بوک خریدی شکست خورده بوده است و با عدم توجه و پشتیبانی لازم از این سرویس باعث از کار افتادن بخش های این سرویس نظیر مشکلات دایمی بخش جستجو ، مشکلات ارسال فایل و تصاویر ؛ ارسال و دریافت بوسیله ی ایمیل ؛ از کار افتادن ابزارها نظیر استفاده از پیام رسان ها شده است  که این موضوع باعث نارضایتی کاربران را فراهم نموده است که همین موضوع به مرور باعث افت کاربران خواهد شد ؛ در این بخش فیس بوک که اضافه نمودن سرویس های مختلف نظر بخش به اشتراک گذاری ؛ بخش لایک برای نوشته ها و غیره سعی در ایجاد یک شبکه ی اجتماعی تعاملی داشت که با شکست مواجه گردید و باعث گردید تا گوگل سرویس هایی خاصی را به گوگل ریدر اضافه نماید و در آخرین اقدام نیز گوگل باز را ارائه نماید که همین نارضایتی از سرویس به مرور باعث مهاجرت کاربران به سوی سرویس های مشابه خواهد شد .


ادمه مطلب را از دست ندهید

فیس بوک و کاربران
یکی از سرمایه های اصلی وب سایت ها کاربران آن وب سایت ها می باشند که فیس بوک بعد از داشتن 400 میلیون کاربر در حالیکه می تواند بهترین استفاده را از این کاربران نماید بدون توجه به این موضوع می باشد ؛ در حالیکه راه اندازی پیام رسان و سرویس پست الکترونیکی و غیره می تواند کمک شایانی به رشد فیس بوک بنماید که تا کنون مورد بی توجهی قرار گرفته است , نمونه ی اینگونه سرویس دهی را میتوان به ارائه ی گوگل تاک بعد از ارائه ی سرویس جی میل توسط گوگل اشاره نمود .

جایگزینی فیس بوک با گوگل
یکی از مواردی که این روزها علی الخصوص در محافل ایرانی در مورد فیس بوک مطرح میگردد جایگزینی فیس بوک با گوگل است و ایتنکه بزودی فیس بوک جایگاه گوگل را در رتبه بندی برترین وب سایت ها تصاحب می نماید .
اساسا ماهیت گوگل با فیس بوک کاملا متفاوت است اینکه هدف کاربران از مراجعه به گوگل کاملا با هدف کاربران فیس بوک دو معقوله ی جدا از هم می باشد . به طور مثال در خانواده ی 5 نفری ما همه به اینترنت دسترسی دارن ولی فقط 3 نفر عضو فیس بوک هستند و هر 5 نفر خانواده به طور دایم از گوگل به منظور جستجو استفاده میکنند ؛ نمونه ی این عضویت را در اندازه ی بزرگتر در سطح جامعه ببینید که میزان کاربران گوگل چقدر گسترده تر از فیس بوک است و فیس بوک براحتی نمی تواند جایگزین گوگل شود زیرا فیس بوک هیچ نیاز اولیه یک کاربر اینترنت را برآورده نمی نماید .

فیس بوک و نرم افزارهای تحت وب
یکی از داغ ترین رقابت ها در حوزه ی نرم افزاری تحت وب ارائه نرم افزارهای کاربری مبتنی بر وب و پلتفرم های خاص می باشد . فیس بوک با ارائه ی پلتفرم سعی در ایجاد بازاری وسیع در حوزه ی نرم افزارهای تحت وب داشت که دلایلی همچون مشکلات پلتفرم در استفاده توسعه دهندگان به مرور کمرنگ شد و شرکتهای همچون گوگل با سرویس های Open Social و غیره و ماکروسافت با پلتفرم های قوی تر گوی سبقت را از فیس بوک ربودن و نرم افزارهای فیس بوک تبدیل به نرم افزارهایی غیر کاربردی و درجه چندم مبدل گشت . البته این بحث نرم افزارهای کاربردی بسیار گسترده است و در قالب این نوشته نمی گنجد .

رعایت حریم خصوصی کاربران
حریم خصوصی کاربران یکی از موضوعات بسیار مهم در بین کاربران می باشد که فیس بوک با سعی و خطا در این زمینه در حال پیشروی می باشد ؛ در حالیکه این موضوع را در ابتدا مدیران فیس بوک می بایست در نظر میگرفتن که بدلیل عدم بررسی دقیق مشکلات فراوانی را برای فیس بوک بوجود آورد ؛ البته این مشکل نیز در برهه ای کوتاه گریبان گوگل را در زمان ارائه سرویس گوگل باز گرفت که سریعا مرتفع گردید ولی کماکان فیس بوک با مشکلات اینچنینی دست و پنجه نرم میکند .

عدم استفاده صحیح از داده ها
این موضوع را که قبلا هم به آن اشاره کرده بودم عدم استفاده صحیح فیس بوک از داده های کاربران است که داده ها ( دیتا ) کاربران در چرخه ی فیس بوک هیچ گاه به اطلاعات تبدیل نمی شوند و بعد از مدتی ذخیره و غیر قابل بازیابی میگردند ؛ همین مشکل باعث شده است تا فیس بوک بیش از 50% از سرور های خود را اختصاص به انبارهای از داده ها دهد که همین موضوع ضعف بسیار شدیدی در معماری اطلاعات را باعث گردیده است , معماری اطلاعات و انبار ننمودن داده ها یکی از مهمترین دغدغه های وب سایت های بزرگ می باشد که فیس بوک به این موضوع کاملا بی توجه است .

ناکام در ارائه سرویس های مشارکتی
یکی دیگر از مشکلات کنونی فیس بوک ناکامی در ارائه سرویس های جانبی است , فیس بوک با اضافه نمودن بخش اشتراک گذاری , اضافه نمودن کامنت به کلیه بخش ها ؛ لایک زدن نوشته ها و غیره سعی در تعاملی نمودن و مشارکتی نمودن سرویس های خود نمود که این اتفاق نیز با ناکامی روبرو گردید و کاربران با توجه به استفاده سرویس هلی قوی تر نظیر گوگل ریدر تمایلی به استفاده از سرویس های مشابه دارن ؛ نمونه های این استقبال را می توان در تفاوت میزان لایک و اشتراک گذاری مجدد در فیس بوک و گوگل ریدر مشاهده نمود .

فیس بوک و ایرانیان
فیس بوک در ایران نیز رشد خوبی را مقاطعی داشت ولی بعد از رخدادهای انتخابات ایران و فیلترینگ آن سیر نزولی خود را طی کرد ولی فارغ از این مسائل عدم استفاده ی صحیح ای فیس بوک ؛ نداشتن پروفایل های واقعی ؛ استفاده بیهوده نظیر ساخت اپلیکشن ها و همچنین عدم توجه به مسائل حریم خصوصی نیز باعث خواهد گردید فیس بوک نیز به سرنوشت سایر شبکه ها مانند Orkut, Gazzag, Hi5 , Yahoo 360 و غیره دچار شود .

مشکلات دیگری نظیر مدت زمان بالا بودن سرورها و غیره نیز از دیگر دلایل افت فیس بوک خواهد بود ، البته گفته می شود فیس بوک با هدف خرید و استفاده از تورنادو فرندفید این سیات را خریداری کرد که بعد این اتفاقات مشکلات فیس بوک که مرتفع نگردید هیچ مشکلات بسیار زیاد نیز گریبان فرندفید را گرفت .

در پایان بگم خیلی دوست دارم فیس بوک رشد کنه و سرویس موفقی باشه ولی شواهد چنین چیزی نشون نمیده چون به عقیده ی من مدیریتی که گوگل و ماکروسافت دارن و خیلی شرکت های مشابه را فیس بوک نداره و یا اینکه نمیخواد چیزی را از دیگران قبول کنه و دوست داره خودش با سعی و خطا به جایی برسه که همین سعی و خطاها باعث رشد سایر سرویس ها و افت فیس بوک خواهد شد .

ارسال شده توسط : فرهاد در تاریخ : جمعه 10 اردیبهشت 1389 و ساعت : 08:05 ق.ظ
مرتبط با موضوع :